Bij Bizzomate kijken we continu naar hoe we onze organisatie een nog betere werkplek kunnen maken. Daarom krijgen Bizzomates tijd om aan vrijwilligerswerk te besteden, tijd voor persoonlijke ontwikkeling en werken we in teams zonder managers.
Naast dit alles is een goede dosis energie belangrijk om werkgeluk te ervaren en vitaliteit speelt daarin een belangrijke rol. Alle reden dus om de initiatieven die we nemen om onder meer de fysieke en geestelijke vitaliteit te verhogen, en de randvoorwaarden die nodig zijn om dit tot een succes te maken in een nieuwe blog op een rijtje te zetten.
Fysieke vitaliteit
Om goede prestaties te leveren en ervoor te zorgen dat je lekker in je vel zit is het belangrijk dat iemand zich ook goed voelt. Beweging speelt daarin een belangrijke rol. Iris Beeren, happiness officer bij Bizzomate: “We hebben daarom een BizzoFit team opgericht. Dit team van drie collega’s neemt allerlei initiatieven om de vitaliteit bij Bizzomate te verhogen. Met alle collega’s die dit leuk vinden ontdekken we iedere maand met elkaar een nieuwe sport. Padel was bijvoorbeeld een groot succes. Een groep van twintig collega’s heeft na de kennismaking met de sport al meerdere keren met elkaar padel gespeeld. Naast het feit dat je je fitter voelt, is het ook een manier om je collega’s op een andere manier te leren kennen, wat weer bijdraagt aan de saamhorigheid. Verder proberen we de vitaliteit te verhogen met een wekelijks stretchkwartiertje. Daarbij kan iedereen online via Teams aanhaken om met elkaar in beweging te komen.”
“Ook delen we regelmatig gezondheidstips op onze ‘wellbeing wednesday’, zorgen we dat er regelmatig voldoende gevarieerd eten op kantoor aanwezig is en kunnen medewerkers vrijwillig meedoen met ASR Vitality. Daarmee spaar je punten voor de ‘Vitality webshop’ door regelmatig te bewegen.”
“Iedere medewerker is op een andere manier met zijn of haar fysieke vitaliteit bezig. Sommige collega’s zijn heel sportief, terwijl anderen meer bezig zijn met hun juiste werkhouding door bijvoorbeeld in hun werkzaamheden af te wisselen tussen zitten en staan. Daarom gebruiken we geen ‘one size fits all’ benadering maar stimuleren we om hier op zoveel mogelijk manieren mee aan de slag te gaan, op een wijze die bij je past. Wanneer de motivatie uit jezelf komt, besteed je hier namelijk sneller tijd aan.”
Geestelijke vitaliteit
Minstens zo belangrijk is het geestelijke welzijn van medewerkers. Iris: “Dit is vaak nog persoonlijker. Het bieden van een psychologisch veilige werkplek is hiervoor een belangrijke voorwaarde. Daarmee creëer je het vertrouwen dat nodig is om persoonlijke zaken met je collega’s te delen. Standaard is iedere collega bovendien gekoppeld aan een happiness officer die ieder kwartaal met je doorneemt hoe je werkweek is ingedeeld, waar je energie van krijgt en hoe je je werkzaamheden nog beter kan laten aansluiten bij je karakter en talenten.”
“Als happiness officers stimuleren we collega’s ook om het ons te vertellen als ze ergens mee worstelen. Als we dat weten, kunnen we flexibel inspelen op de situatie en waar mogelijk een passende oplossing bieden. Soms is het bijvoorbeeld goed om even thuis een moment van rust te pakken en je uren anders in te delen om zo even op adem te komen.”
“Om de verbetering van de geestelijke vitaliteit verder te ondersteunen, bieden we alle collega’s die daar behoefte aan hebben een traject met een externe psycholoog aan en mag iedereen iedere vijf jaar een extern coachingstraject volgen. Dat is voor veel mensen een periode waarin ze de balans opmaken in hun werk. Hulp van buitenaf kan daarbij heel waardevol zijn.”
Randvoorwaarden van groot belang voor succes
Het is volgens Iris van belang dat organisaties die aan de slag willen met het verhogen van hun vitaliteit dit ook integreren in de gehele organisatie. Een goed plan dat aansluit bij je organisatiecultuur is daarbij onmisbaar. “Wanneer je dit vanuit het management oplegt aan je medewerkers zullen veel collega’s afhaken. Communiceer vanuit het perspectief van de medewerker en zorg voor betrokkenheid in alle lagen van de organisatie. Dit kan door op zoek te gaan naar ambassadeurs van hogere vitaliteit, die andere collega’s enthousiast kunnen maken. Zo zorg je voor een sneeuwbaleffect. Verder kunnen leidinggevenden hun medewerkers meekrijgen door als rolmodel te dienen, bijvoorbeeld door zelf mee te gaan sporten en zo te laten zien dat het echt belangrijk is om er tijd aan te besteden.”
“Het is een sterk signaal om activiteiten die vitaliteit verhogen onder werktijd te faciliteren. Dit onderstreept het belang ervan voor de organisatie en je vraagt je collega’s niet om dit in hun eigen tijd te doen. Het belangrijkste is dat je vitaliteit niet vanuit losse initiatieven benadert, maar vanuit een doordacht en holistisch plan waarin je het doel en de mogelijkheden die je aan je medewerkers wil aanbieden helder hebt. Daarmee gaat het echt onderdeel uitmaken van je organisatie en krijg je uiteindelijk meer medewerkers hierin mee, met een vitaler personeelsbestand tot gevolg.”