Marc Gelissen is CEO en oprichter van IT-consultancy Bizzomate. Hij bouwde zijn bedrijf in een decennium uit tot een succesvol adviesbureau met ruim 70 collega’s. Ter ere van het tienjarig bestaan van zijn bedrijf deelt Marc zijn vijf meest waardevolle lessen voor het opzetten en uitbouwen van een succesvol IT-consultancybedrijf.
Les 1: Begin bij de basis: Wie wil je zijn?
De eerste les is: bepaal eerst wat voor soort bedrijf je eigenlijk wilt zijn als je een consultancy start. Het type dienstverlening kun je later bepalen.
Gelissen: “Bij het opstarten van een nieuw advies- of consultancybureau ligt de focus traditioneel vaak op het type dienstverlening dat je wilt aanbieden en in ons geval met welke type technologie. Het belang van een goed doordachte visie op langere termijn wordt daarbij nog wel eens over het hoofd gezien.”
“Bepaal in je businessplan wat voor soort bedrijf je wilt zijn. Wat is je missie en cultuur? Wat zijn je kernwaarden? En wat wil je uiteindelijk bereiken? Bepaal daarna pas welke type dienstverlening je gaat aanbieden. Dit maakt het makkelijker als je eenmaal begonnen bent om snel door te groeien en de juiste koers vast te houden.”
Les 2: Snelheid, kwaliteit en de juiste probleemanalyse cruciaal voor succes
De tweede les is: snelheid, kwaliteit en de juiste probleemanalyse zijn cruciaal voor succes.
Gelissen legt uit: “Er zijn drie elementen van belang voor een succesvolle IT-oplossing voor een klant: de snelheid waarmee een applicatie gebouwd wordt, de kwaliteit van de opgeleverde oplossing en de juiste analyse van het klantprobleem (zie les 3). De juiste balans vinden tussen deze drie elementen is de grote uitdaging.”
“Snelheid is uiteraard belangrijk want je realiseert een snellere ROI en je krijgt ook sneller inzicht of je op het goede pad bent tijdens het bouwen. Zo kun je bijsturen waar nodig. Het is echter zeker niet de enige succesfactor.”
“Een kwalitatief hoogwaardige oplossing bouwen is een tweede belangrijke factor. Zorg dat je altijd onder architectuur bouwt en werkt met modeling guidelines. Als hier niet goed over is nagedacht, kan dat potentieel onveilige, slecht presterende oplossingen opleveren die niet goed te onderhouden zijn.”
“Dit kan op langere termijn leiden tot ontevreden klanten. Je moet daarom de discipline in het team hebben om onder architectuur te bouwen en de modeling guidelines altijd te volgen.”
Les 3: Achterhaal altijd het échte klantprobleem
De derde les is om voor een succesvol IT-project altijd op zoek te gaan naar het échte klantprobleem. “Ook al bouw je in ons geval snel een goede oplossing, als je het klantprobleem niet goed hebt doorgrond, wordt de applicatie alsnog geen succes”, aldus Gelissen.
De tip is dan ook: “Vraag je altijd af: werken we wel aan de juiste oplossing? Stel minimaal vijf keer de ‘waarom’-vraag, zodat je tot de kern van het probleem komt. Ga dan pas aan de slag. Dat werkt misschien iets minder snel in het begin, maar maakt het project uiteindelijk wel veel effectiever en succesvoller.”
“Als je deze elementen alle drie in ogenschouw neemt, bouw je snel en goed de juiste applicatie voor je klant en kom je vanzelf terecht op de ‘sweet spot’ waarbij je echte waarde levert voor klanten en dus keer op keer succesvolle projecten draait.”
Les 4: Geef consultants autonomie
Veel kleinere consultancybedrijven hebben de neiging te kiezen voor een traditionele hiërarchische organisatiestructuur. Gelissen leerde in de afgelopen tien jaar dat juist door hiervan af te wijken hij nu zonder problemen nieuwe goede mensen weet aan te trekken. De vierde les is dan ook: geef je IT-consultants veel autonomie.
“Tien jaar geleden was er al krapte op de arbeidsmarkt voor IT’ers, dus stelden we onszelf de vraag hoe we ervoor zouden kunnen zorgen dat zij toch bij een kleine IT-consultancy club aan de slag wilden. We kozen mede daarom voor een platte organisatiestructuur, zonder managers en met veel autonomie.”
“Vooral de hoogopgeleide IT’ers die wij nodig hebben floreren in deze organisatiestructuur. Ze kunnen zichzelf ontplooien in het tempo dat bij hen past en zich onderdeel voelen van een hecht team dat succesvol mooie projecten aan de klant levert, en dat werkt.”
Les 5: Maak zingeving onderdeel van de bedrijfsstrategie
De jongere generatie maak je niet meer alleen blij met een leaseauto of een megabonus. Veel meer dan eerdere generaties zijn ze op zoek naar ‘purpose’ in hun werk.
“‘Maak zingeving onderdeel van de bedrijfsstrategie’ is dan ook mijn laatste belangrijke les,” aldus Gelissen. “Een futureproof adviesbureau moet midden in de maatschappij staan. Elke consultant mag bij ons maximaal tien procent van zijn of haar tijd besteden aan een maatschappelijk project.”
“Bij Bizzomate mogen onze consultants zelf iets kiezen dat bij hen past. Ze zijn maatje voor een slechtziende, knappen met een team collega’s huiskamers op van mensen die dat zelf niet meer kunnen of koken voor ouderen. We weten hierdoor probleemloos nieuwe jonge consultants aan ons te binden en daar ben ik heel trots op.”
Dit artikel is eerder verschenen op Consultancy.nl