Toen Bizzomate tien jaar geleden werd opgericht, bepaalden we samen onze kernwaarden: passie, professionaliteit, prestige en plezier (de 4P’s). Samen met onze bedrijfsvisie ‘samen groeien’ vormen deze waarden tot op de dag van vandaag de basis voor onze bedrijfscultuur. Het grote verschil met tien jaar geleden is wél dat we nu bijna zeventig medewerkers hebben die werken vanuit Valkenburg, Schiphol-Rijk of Dordrecht. Hoe we er dan toch in slagen één bedrijfscultuur te creëren, lees je in deze nieuwe blog.
Een sterke bedrijfscultuur zorgt voor verbinding
Anne van der Heide, Happiness Officer bij Bizzomate: “De reden dat we één gezamenlijke bedrijfscultuur zo belangrijk vinden, is dat het zorgt voor verbinding tussen medewerkers onderling en met Bizzomate als bedrijf. Onze bedrijfscultuur laat zien hoe we met elkaar omgaan en hoe we in de wereld staan. Met onze aanpak waarbij je 80 procent op de klant werkt en 20 procent van je tijd aan andere taken mag besteden, zijn we best bijzonder en daar zijn we trots op. Het maakt Bizzomate tot wie we zijn en we onderscheiden ons hiermee van andere bedrijven.”
Nu we zo gegroeid zijn, proberen we er dan ook alles aan te doen deze bijzondere bedrijfscultuur te stimuleren in al onze kantoren. Dat doen we natuurlijk door transparantie door wekelijkse update calls en een interne nieuwsbrief, maar we zetten ook nog een aantal andere instrumenten in:
Reizende gidsen
Bij Bizzomate wordt er gewerkt zonder managers. We hebben wel gidsen die de lijnen uitzetten. Iedere gids heeft een eigen aandachtsgebied zoals sales of finance, maar ze zitten ook dicht op de operatie. De zes gidsen hebben allemaal een eigen thuislocatie, maar ze werken ook regelmatig vanuit de andere. Zo blijven ze allemaal betrokken bij alle mensen en niet alleen die van hun thuislocatie.
Regelmatig onderzoek
Een bedrijfscultuur is altijd aan verandering onderhevig. Wij zijn ervan overtuigd dat je er energie in moet steken om de cultuur te monitoren en aan te passen waar nodig. Daar hebben we twee belangrijke instrumenten voor. Alle medewerkers krijgen wekelijks een vragenlijstje waarbij ze feedback kunnen geven op vaste onderdelen zoals werktevredenheid en erkenning. Zo spotten we trends en worden eventuele verschillen snel gesignaleerd. Het jaarlijkse ‘Great place to work’ onderzoek geeft ons eveneens veel inzicht in de ontwikkeling van onze bedrijfscultuur.
Projectgroep cultuur
Bizzomate heeft een projectgroep Bedrijfscultuur waarin maandelijks cultuurgerelateerde onderwerpen aan bod komen. In dit overleg wordt gekeken waar verbeteringen mogelijk zijn. Door input van de drie locaties mee te nemen, ontstaat een goed beeld van eventuele verschillen.
Anne: “Onze snelle groei wordt wel eens gezien als een risico voor de bedrijfscultuur. Door overal scherp te zijn op onze grondbeginselen, zoals samen groeien, eigenaarschap, geen managementlagen, en dit goed te monitoren, zorgen we dat de bedrijfscultuur gewaarborgd blijft.”
Gemengde teams
Als er iets positiefs te zeggen valt over de Corona-pandemie, dan is het wel dat we hebben ondervonden dat samenwerken prima online kan. Vakinhoudelijk hebben medewerkers uit verschillende kantoren elkaar dus goed leren kennen de afgelopen twee jaar. Hetzelfde geldt voor de gilden, onze projectgroepen waarbij we expertise over diverse onderwerpen bij elkaar brengen. Op ‘Present-dagen’, georganiseerd door de Stichting Present klussen medewerkers uit verschillende vestigingen regelmatig een dag met elkaar. Elke maand zijn er drie Presentdagen, in Dordrecht, Eindhoven en Parkstad. Het is leuk om te zien hoe medewerkers uit verschillende vestigingen ‘door het land gaan’ voor deze dagen.
Activiteiten georganiseerd door de eigen medewerkers
Onze eigen medewerkers organiseren zelf veel activiteiten om de verbinding met medewerkers in andere kantoren te behouden. Zo zijn er nu plannen voor spelletjesavonden op kantoor en kon je, tijdens de pandemie, dankzij onze lunch roulette-app online met een willekeurige collega uit een ander kantoor lunchen.
Elkaar fysiek ontmoeten
Toch zijn we het er allemaal over eens dat de allerbeste manier om één bedrijfscultuur te creëren elkaar fysiek ontmoeten is. Dus organiseren we altijd een kwartaalmeeting met een gezellige borrel na afloop en zijn er gemengde teamuitjes. Jaarlijks hoogepunt daarbij is de wintersporttrip voor alle Bizzomates. En we organiseren weer onze teamdagen waarbij medewerkers elkaar in kleine groepjes van een man of zes op een locatie buiten kantoor goed leren kennen. Hier mengen we oude en nieuwe garde en de kantoren goed door elkaar.
Individuele aandacht
Om uiting te geven aan de bedrijfscultuur is er veel interesse en aandacht voor elke medewerker. We willen overal een prettige omgeving creëren waarin mensen zich thuisvoelen en kunnen groeien op hun eigen manier, introvert of extravert. Daarom wordt er veel contact gezocht met medewerkers uit elke vestiging om te kijken hoe het met hen gaat. De twee Happiness officers werken dan ook vanuit alle kantoren.
Elkaar helpen
Anne: “Het allerbelangrijkste dat we willen uitdragen in onze bedrijfscultuur is dat we elkaar helpen en anderen. Mensen die hier solliciteren, krijgen in de laatste ronde daarom zelfs een ‘buddy’ om ze te helpen zo goed mogelijk door de laatste fase van het sollicitatieproces heen te komen. Kom je er doorheen heen, dan krijg je een buddy die je de eerste drie maandenhelpt om onze bedrijfscultuur te leren kennen, waar je ook gaat werken. It takes a village to raise a Bizzomate zeggen we hier. Hierin heb ik me vrij laten inspireren door een Afrikaanse gezegde dat ik leerde van een man uit Liberia die ik tijdens mijn vrijwilligerswerk heb leren kennen.”
Kennismaken met Bizzomate?
Denk jij dat je goed past bij de bedrijfscultuur van Bizzomate en wil je graag eens kennismaken? Neem dan contact met ons op.