In 2021 zijn we op veel fronten meer gegroeid dan ooit. Toen we dit jaar begonnen, hadden we nooit gedacht dit te kunnen zeggen, maar toch is het zo. Het was het jaar waarin onze doelstelling: ‘samen groeien’ een spurt heeft gemaakt. Met maar liefst 17 nieuwe Bizzomates, 7 Bizzo-baby’s, prachtige nieuwe klanten, een actieve bijdrage in meer dan 30 vrijwilligersprojecten en bedrijfsresultaten om trots op te zijn, is het voor ons een heel succesvol jaar geworden. Wie had dat gedacht midden in een pandemie.
Awards
Laten we bij het begin beginnen. Het jaar begon al uitstekend met het winnen van twee felbegeerde prijzen. We werden door Siemens Digital Industries uitgeroepen tot ‘EMEA Cloud Partner of the Year’ en we wonnen de ‘Europe North Cloud Partner of the Year’ award, mede dankzij onze mooie projecten bij AZL en IHC. Voor AZL werden we daarnaast nog genomineerd voor de Computable Awards voor het beste digitale transformatie project van 2021. Uiteindelijk eindigden wij net buiten de prijzen op de vierde plek, maar behoorde ons project wel tot de tien beste digitale transformatie projecten van Nederland. Een goed begin!
Groei in klanten en impact
Corona maakte ook ons het leven behoorlijk zuur in de eerste paar maanden van het jaar (en dan heb ik het niet alleen over onze gecancelde ski-trip). We hebben veel projecten met klanten (bijna) volledig online uit moeten voeren. Gelukkig gingen zelfs online digitaliseringstrajecten met klanten wennen en konden we ze uiteindelijk toch grotendeels probleemloos uitvoeren.
Daarnaast zagen wij in 2021 dat we met onze projecten steeds meer impact maken op de business van klanten. Door de pandemie is de snelheid van digitaliseren enorm toegenomen. Toen Gartner een paar jaar geleden voorspelde dat bedrijven versneld zouden digitaliseren en in 2025 soms wel drie of vier low-code platformen zouden gebruiken, kon ik het niet geloven. In 2021 zag ik het voor mijn ogen gebeuren.
Deze versnelling leidde in 2021 tot veel nieuwe uitdagende projecten voor ons. Bij MediReva vervangen wij momenteel de hele backoffice en bouwen we een volledig nieuwe applicatie voor het bestellen en leveren van medische hulpmiddelen. Ook bij DSM hebben we volop kunnen bijdragen aan hun versnelde digitalisering. Of neem onze deelname aan het Young Universities for the Future of Europe (YUFE)-project via de Universiteit van Maastricht. Daar werken tien universiteiten met vier commerciële partijen samen om de eerste volledig Europese Universiteit op te richten. Wij zijn gevraagd om deze startup te helpen met het bouwen van een digitale oplossing die onder andere bestaat uit een portal voor medewerkers, burgers en studenten, een waanzinnig uitdagend project!
Daarnaast groeide onze doelgroep in 2021. Door een aanpassing in de licentiestructuur werden de low-code oplossingen van Mendix voor kleinere bedrijven betaalbaar. Voor ons leverde dat een aantal korter lopende, super uitdagende projecten op. Juist bij deze bedrijven konden we lekker innovatief bezig zijn en creatieve oplossingen bedenken, precies waar we goed in zijn!
Groei op maatschappelijk gebied
Als grote voorstanders van bijdragen aan de maatschappij door het uitvoeren van vrijwilligerswerk bleven we ons ook in 2021 weer volop inzetten voor een grote diversiteit aan initiatieven. In tijden dat er door de Corona-situatie weer wat meer mogelijk was, konden we gelukkig een paar keer weer fysiek aan de slag. Zo hielpen we afgelopen zomer in Valkenburg mee met het opruimen van de waterschade en haalden we vorige week zelfs het Algemeen Dagblad met ons werk voor de Stichting Present.
We kunnen nu bovendien nog meer impact maken want we zitten sinds dit jaar in de NOV- Adviesraad. Daardoor kunnen we als gesprekspartner voor de NOV (Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk) nog meer bijdragen aan het zichtbaar maken van het maatschappelijk belang van vrijwilligerswerk. Een flinke stap vooruit dus!
Groei van medewerkers
We zijn ons er erg van bewust dat we zonder onze medewerkers te laten groeien, geen toekomst hebben. Dat is wat ons betreft dé nieuwe manier van ondernemen. Daarom doen we er alles aan om van Bizzomate een fijn bedrijf voor werknemers te maken.
In het afgelopen jaar hebben we daarom weer veel geïnvesteerd in hun groei. In de training ‘design a better business’ hebben de Bizzomates geleerd klanten uit te dagen anders te denken, de juiste vragen te stellen en aannames te testen. Ook de cursussen ‘presentatievaardigheden’ en ‘adviesvaardigheden’ hebben onze mensen écht naar een hoger niveau gebracht in het afgelopen jaar.
Grens van zestig medewerkers gepasseerd
Mijn droom is dat mensen ons bellen om bij Bizzomate te mogen werken en die droom begon uit te komen in 2021 want we groeiden flink. Dit jaar zijn we de grens van zestig medewerkers gepasseerd. Door deze mijlpaal zijn we nu groot genoeg voor een OR. Vijf Bizzomates maken hier tegenwoordig deel van uit en zij hebben een formele stem in ons beleid. Dat is voor mij een belangrijke highlight van dit jaar.
Als we het nu toch hebben over highlights; sinds dit jaar hebben we met Siranouche de Jong, voor het eerst een Customer Success Champion in dienst. Aan iedere goede relatie moet je werken, dus ook aan goede klantrelaties. Zij gaat onze klantrelaties in 2022 verder managen en structureren en laten zien dat goede klantrelaties voor ons essentieel zijn en blijven.
De laatste highlight van dit jaar was voor mij Mendix World. We waren genomineerd voor de customer impact awards voor Agristo, AZL en het Tulpenfonds. Helaas gingen die awards net aan onze neus voorbij, maar de boottocht die we maakten door Rotterdam met een deel van onze klanten en toekomstige klanten was onvergetelijk!
Bizzomate in 2022
Als ik mijn blik op het komende jaar richt, zie ik volop kansen voor Bizzomate, voor nieuwe digitaliseringstrajecten natuurlijk, maar ook als het gaat om productontwikkeling. Ons eerste initiatief op dit gebied is Stageplanner, een volledig door ons ontwikkelde applicatie waarmee we ziekenhuizen helpen snel en efficiënt stages in te plannen. Daar verwacht ik veel van in het komend jaar.
Als ik nog even terugkijk op 2021, dan was het enerverend jaar en was het geen dag saai! Laten we volgend jaar met net zoveel plezier, passie, prestige en professionaliteit blijven doorgaan als Bizzomate, maar ook met onze klanten en medewerkers, want als je plezier blijft houden, groei je vanzelf door. Op naar 2022!
Namens het gehele Bizzomate team wens ik iedereen fijne feestdagen en vooral een 2022 in goede gezondheid,
Marc Gelissen