Bij Bizzomate besteedt iedere werknemer tien procent van de tijd aan maatschappelijk werk
Maatschappelijke verbondenheid zit diep in de ziel van Bizzomate. Niet voor niets mag iedereen binnen het bedrijf tien procent van zijn tijd besteden aan maatschappelijk werk. En dat levert ontzettend veel op. Het geeft relativeringsvermogen, brengt verschillende werelden bij elkaar en haalt werknemers uit hun bubble.
Het was een uitgangspunt bij de start: De drie oprichters van Bizzomate wilden het helpen van minder bedeelden tot speerpunt maken. De drie hadden allen eerder een onderneming gehad, en voor hun nieuwe bedrijf startten ze met de maatschappij in gedachten. Of, zoals Marc Gelissen het verwoordt: “Toen we samen verder gingen, bedachten we voor deze nieuwe onderneming eerst de cultuur; wat voor bedrijf wilden we zijn? Pas daarna keken we naar wat we eigenlijk wilden doen voor de kost.”
De oprichters wilden meer doen dan geld verdienen. Het waren ook de jaren van de participatiemaatschappij. De gedachte ontstond om een filosofie op te zetten, waarbij tien procent van de werktijd besteed wordt aan goede doelen en stichtingen. Dat kan het ondersteunen van zieken of ouderen zijn, helpen bij de voedselbank of stichtingen ondersteunen. Marc Gelissen: “We hebben mensen die in dierenasiels werken of fitnesslessen verzorgen in een verzorgingshuis. Anderen koken in een sociaal restaurant of ondersteunen mensen in het Ronald McDonald-huis. Iedereen kiest in principe zijn eigen project.”
Die eigen keuze bepaalt ook het succes van het maatschappelijk werk. In de begindagen selecteerde de directie de projecten, maar de motivatie onder het personeel bleek dan lager. Er leven niet alleen behoeftes onder de maatschappelijk minder bedeelden, ook de werknemers moeten zich prettig voelen in hun rol. Sindsdien kunnen Bizzomates daarom hun eigen projecten aandragen. Marc Gelissen: “Wij zoeken niet meer naar een goed doel waar een medewerker aan de slag kan. Iedereen maakt hier zijn of haar eigen impactplan, en maatschappelijkheid is daar onderdeel van. Wat ga je doen dit jaar, en waar je dat gaat doen? We blijven wel weg bij religie en politiek, maar verder is iedereen vrij om een project te zoeken. Daardoor is de betrokkenheid en de intrinsieke motivatie veel groter.”
De voordelen
Marc Gelissen benadrukt vier voordelen van Bizzomate’s sociale betrokkenheid:
1. “Onze cultuur is een groot goed voor ons. Die willen we bewaken. Dat betekent dat mensen die zich niet goed voelen bij deze manier van werken vinden, hier niet komen werken. Dat vind ik helemaal niet erg.”
2. “Als ik met medewerkers lunch, vraag ik altijd waarom ze bij ons zijn komen werken. Bijna 70 procent geeft aan dat onze mvo-aanpak de doorslag gaf om bij ons te willen werken. In de IT is het moeilijk goede mensen te krijgen, maar onze aanpak haalt mensen over de streep.”
3. “Werknemers bij technologiebedrijven zijn vaak jonge mensen die veel achter de computer leren en werken. Als je werkt met mensen die substantieel minder hebben dan jij, dan leer je daar nog veel meer van. Iemand bijstaan die schizofrenie heeft, leert je honderd keer meer dan het bouwen van apps. Onze mensen zijn bovengemiddeld sociaal ontwikkeld, door de ervaringen die ze opdoen.”
4. “Als je denkt dat je veel aan je hoofd hebt, dan zet dit werk je weer met beide benen op de grond. We hebben het zo goed in onze bubbel. Je relativeringsvermogen wordt hier flink groter. Burn-outs komen in de IT-wereld veel voor, maar ons ziekteverzuim is extreem laag.”
Werken aan maatschappelijke projecten werkt aan twee kanten, weet Marc Gelissen inmiddels. “De nieuwe generatie werknemers vraagt niet meer naar een grote lease-auto of een luxe telefoon. Ze willen weten wat er nog meer gebeurt in een bedrijf dan alleen maar werken. Niemand wil een baas, iedereen wil een coach. En mensen zoeken werk dat zin heeft, iets waarvoor ze hun bed uit willen komen. Als bedrijven dus niet in dit maatschappelijk ondernemerschap meegaan, dan zullen ze nog weinig gemotiveerde mensen overhouden.”